Tekstit

Näytetään blogitekstit, joiden ajankohta on toukokuu, 2009.

Raparperikiisseli

Kuva
On jälleen aika alkukesän herkkujen. Monella takapihalla ja puutarhan kulmalla kasvaa suurilehtisiä ja raakana kirpeän makuisia raparpereita . Valmis kiisseli on kuitenkin herkku, joka monessa lähteessä luokitellaan gourmet-luokkaan. Omista tarpeista valmistetun kiisselin hinta on hämmentävän halpa, mutta jos joudut ostamaan raaka-aineen esimerkiksi torilta, nousee hinta vähäsen. Tarvitset: Kattilallisen pilkottua rapaperia 1/4 kattilallista vettä Fariinisokeria ja sokeria maun mukaan Perunajauhoa suurustamiseen (oikea määrä riippuu valmistettavan annoksen suuruudesta, katso annostelu paketin kyljestä) Valmistus: Lisää kattilaan vesi ja raparperit Kiehauta aivan hetki - raparperit "muussaantuvat" hetkessä. Riko raparperien rakenne vispaamalla vaikkapa kauhalla, lastalla tai vispilällä. Lisää sokeria maun mukaan, sokeria kuluu suhteellisen runsaasti. Sekoita oikein annosteltu perunajauho tilkkaan kylmää vettä. Sekoita perunajauho "nauhana" raparperin joukk

Pinaattiohukaiset

Kuva
Legendan mukaan tutkimuksessa tulleen pilkkuvirheen takia tuotantotiimi valitsi pinaatin Kippari-Kallen superruoaksi. Virheestä huolimatta pinaatti sisältää todella paljon elintärkeitä ravintoaineita ja pinaattia toivoisi näkevän useammin suomalaisessa ruokapöydässä. Se ei makunsa puolesta sukeudu kaikkien suosikkeihin, mutta pinaattiohukaiset tekevät tässä poikkeuksen. Letut ovat helpon valmistuksensa ja edullisuutensa vuoksi monen opiskelijan vakioruokaa. Ohukaisia voi täyttää mielensä mukaan suolaisella täytteellä tai makealla, riippuen siitä syökö lettuja pääruokana vai jälkiruokana. Tarvitset (yhdelle hengelle): ½ pussia pakastepinaattia 2 kananmunaa 3 dl maitoa 3 rkl vehnäjauhoa - itse käytän luomujauhoja, jotka eivät satunnaisessa käytössä tulee yhtään tavan jauhoja kalliimmiksi ½ tl suolaa 1 tl sokeria Valmistus: Vatkaa munat rikki kulhossa Vatkaa sekaan sulatettu pinaatti Lisää maitoa n. 3 dl Vatkaa sekaan huolellisesti sokeri, suola ja vehnäjauhot - jauhon tarkkaa mää

Norimaki sushi - epätavallinen opiskelijaherkku

Kuva
Moni kuvittelee sushin valmistuksen olevan erityisen työlästä tai kallista - aikaavievää se kyllä on, mutta kallista ei missään nimessä. Kasviksilla täytetty sushi on erittäin edullista ja hävyttömän terveellistä. Merilevässä on käytännössä täydellinen aminohapporakenne ihmisen elimistöä ajatellen - samasta syystä esimerkiksi NASA pitää merilevää ykkösvaihtoehtona tulevien Mars-lentojen ruokalistalle. Osa ei pidä levän erikoisesta mausta, mutta oikein valmistettuna sushi on herkullista. Oman likvideetin mukaan rullien sisään voi kääriä eksoottisempia herkkuja: tonnikalafilettä, kylmäsavulohta jne. Itse tyydyn tällä kertaa kotimaiseen kurkkuun. Sushin valmistuksessa on melko monta eri vaihetta, ja koko hommaan menee jonkun verran aikaa. Lopulta homma on kuitenkin todella helppoa ja valmistaminen onnistuu ulkomuistista. Muista että tärkein osa sushia on RIISI - sen takia sushiriisin oikeaoppinen valmistaminen on olennaista onnistuneen makuelämyksen saavuttamiksi. Olen tehnyt

Aurajuusto-kanapasta

Kuva
Kana on usein tuote, jota löytyy tarjouksesta vähintään yhdestä tai kahdesta lähialueen marketista - kannattaa siis pitää silmällä lehtiä. Itse löysin supertarjouksen, jossa 300 g hunajamarinoitua filesuikaletta myytiin eurolla paketti! Aurajuusto on monille vedenjakaja, mutta itse rakastuin sinihomejuuston makuun vähän vanhemmalla iällä. Kannattaa siis kokeilla rohkeasti. Tämä resepti ei ole kyllä sieltä terveysintoilijoiden listalta, mutta... joskus on pakko vain nauttia hyvästä ruoasta. Tarvit set: 1 pkt kanasuikaleita 1 rkl rypsiöljyä 1 prk ananaspaloja ½ pussia aurajuustomurua 1 prk kermaa Pastaa kahdelle - vaalea pennepasta toimii erinomaisesti Valmistus: Kuumenna pannu, lisää ruokalusikallinen öljyä ja ruskista kanasuikalee Pienennä hieman tehoa ja jatka suikaleiden kypsyttämistä Lisää joukkoon (valutetut) ananaspalat Laita pasta kiehumaan Lisää (vajaa) purkillinen kermaa ja anna hautua kasaan pienellä lämmöllä. Sekoita säännöllisin väliajoin. Kerma keittyy k

Hurmaava mokkapirtelö

Kuva
Resepti aikuiseen makuun. Kahvilla ja vaniljajäätelöllä on taipumus olla järkyttävän hyvää missä tahansa muodossa ja pirtelö ei tuota pettymystä. Ainoa virhe (jonka allekirjoittanut tottakai esimerkkikuvassa teki) on olla jäähdyttämättä kahvia riittävästi ennen sen lisäämistä pirtelöön - nyt aineksista ei tullut kylmää ja huurteista pirtelöä, vaikkakin maku oli tosin hyvä. Hauska ajatus voisi olla lisätä tehosekoittimeen myös 4cl baileysiä/muuta kahvilikööriä lisäämään aromia. Tarvitset: Aavistuksen reilu 1dl vAhVaA kahvia 1½ dl vaniljajäätelöä sokeria ja vaniljasokeria Valmistus: Keitä tujakkaa kahvia kupillinen, makeuta sokerilla&vaniljasokerilla ja laita sumppi jääkaappiin/pakkaseen jäähtymään Ota kahvin jäähdyttyä tovin verran vaniljajäätelö pehmenemään tehosekoittimeen Lisää hyvin jäähtynyt kahvi ja sekoita voimakkaasti tehosekoittimessa Halutessasi voit lisäksi vaahdottaa pirtelöä vatkaimella Tarjoile korkeasta lasista - pillistä saa plussaa.

Helppo Äitienpäivätorttu

Kuva
Vähintäänkin Äitienpäivänä on syytä tarttua jauhopussiin ja leipoa jotakin mukavaa ja pientä. Sokerikakun/tortun tekeminen on niin helppoa, että jopa keittiössä kokematon perheenisä onnistuu tehtävässä kun vain noudattaa uskollisesti ohjetta. Täytteen kanssa ei tarvitse olla turhan tarkka, sillä lähes mikä tahansa hillo/marja maistuu hyvältä tortussa. Herkullista on esimerkiksi lakkahillo, mansikat, vadelmat, banaani tms. Käytä sitä mitä pakkasesta löytyy. Reseptin hinta laskee merkittävästi jos voit hyödyntää itsepoimittuja marjoja. Torttupohjaan tarvitset: 2 kpl kananmunia 3/4 dl (0.75 dl) sokeria 1 dl jauhoja ½ tl leivinjauhetta Torttuvuoan Täytteeseen (esimerkkikuvassa käytetty): Kuohukermaa Pussi pakastevadelmia Kiivejä Hilloa pohjan kostuttamiseen Pohjan valmistus: Laita kananmunat lämpimään puolisen tuntia ennen valmistusta. Laita myös uuni lämpiämään 175 asteen lämpöön hyvissäajoin. Vaahdota kananmunat ja sokeri vatkaimella tasaiseksi vaahdoksi. Vaahto on hyvää kun pys

Vikkelä lounasvinkki: Valmis kasvissosekeitto omilla höysteillä

Kuva
Tästä ei ruoka tule enää herkullisemmaksi vähällä vaivalla. Pakastealtaisiin on ilmestynyt herkullinen kasvissosekeitto (Rainbow kasvissosekeitto, 1.15€ - olen testannut myös Apetit-keittoa 1.50€, mutta en havainnut mitään laatueroa), jonka hinta ei päätä huimaa. Tuotteen raaka-aineet ovat monipuoliset ja laadukkaat. Ainoa miinus tulee aromivahventeesta, jota työnnetään tosin tänä päivänä kaikkiin tuotteisiin. Itsetehtynä sosekeitto tulee luonnollisesti vielä edullisemmaksi, mutta kiireisenä päivänä valmiskeitto maistuu varmasti. Salaisuus tällaisten edullisten valmisruokien kanssa on edelleenjalostaminen. Herkullisesta keitosta tulee aivan tolkuttoman hyvää seuraavilla vinkeillä: Kokeile lisätä seuraavia juttuja valmiiseen keittoon: Kerma, ranskankerma tai maustamaton tuorejuusto: em. tuotteet tuovat keittoon pehmeyttä Feta- tai muut juustokuutiot: Feta (sellainen, joka ei sula keittoon ja mene huonoksi) on herkullista Leipäkuutiot/krutongit: soveltuvat soppaan aivan älyttömä

Aamiaiskokonaisuus: Edullinen perusaamiainen

Kuva
Tällä kertaa tarkoituksena ei ole opettaa, kuinka tehdään kaurapuuroa - tarkoituksena olisi tarkastella mitä kaikkea voi saada eurolla, kun valmistaa ruokansa itse. Kaupasta eurolla saa: välipalapatukan ja pillimehun, Mäkkärin juustoburgerin, 1/3 kolmioleivän tai jogurtin ja mehun. Hyvä aamiainen on päivälle miellyttävä aloitus ja se pitää verensokerin tasaisesti yllä aina lounaaseen saakka - tähän tarvitaan mm. ravintokuitua, pitkää hiilihydraattia, vitamiineja ja vettä. Eineksillä on vaikea saavuttaa näitä tavoitteita millään hinnalla, saatikka sitten eurolla. Hyvä eurolla saatava perusaamiainen sisältää: Puuro ja nokare äidiltä pihistettyä hilloa: Hyvin tehty puuro maistuu varmasti ja pitää olon kylläisenä lounasaikaan saakka. Teetä/kahvia: Varsinkin jos olet tottunut nauttimaan jompaa kumpaa kuumaa juomaa, on sillä erittäin positiivinen vaikutus päivän käynnistymiseen. Vihreä tee on samalla malliesimerkki terveellisestä juomasta ja sitä voi huoletta nauttia päivittäin r

Aamiaiskokonaisuus: Luxus-aamiainen

Kuva
Opiskelijaelämäkään ei saa olla aina pelkkää köyhäilyä. Joskus haluat vain irrottautua rutiineista ja syödä paremmin, joskus haluat yllättää puolison ihanalla aamiaisella. Tällaisenakin aamuna etenkin voit kiinnittää huomiota aterian ravitsevuuteen ja täyttävyyteen - haluathan saada rahoillesi mahdollisimman paljon vastinetta. Tämä aamiaiskokonaisuus on hintavahko, mutta se sisältää herkullisia ainesosia ja paljon terveyttä edestäviä rasvahappoja, vitamiineja, lykopeeniä ja vihreän teen antioksidantteja. Riisikakuilla on matala GI ja ne pitävät sinut kylläisenä yllättävän pitkään. Annos on samalla kevyt, mutta täyttävä. Leipii n tarvitset: 2 kpl isoja riisikakkuja Tuorejuustolevitettä - itse käytin Pirkka Italian Yrtit -levitettä ja se toimi loistavasti Paketin tuoretta mozzarellaa - 125 g - hinta about 1.20€. Voit käyttää myös kevytmozzarellaa, mutta normaali maistuu paremmalta. Tomaatin Mausteita - Pizzamaustetta, persiljaa, ripauksen suolaa Oliiviöljyä Lisäksi: Appelsiin

Soijapalarisotto - 2 annosta

Kuva
Monelle nuorelle miehelle tuntuu soijan käyttäminen ruoassa hankalalta. Harva tulee miettineeksi kuinka terveellistä ja edullista ravintoa se onkaan - siinä on eräs parhaista aminohapporakenteista ja kuivana soijassa on proteiinia järisyttävät 50%! Ainoa todellinen haaste soijan kanssa on maustaminen - oikein tehtynä kunnon soijapalarisottoa ei erota kanarisotosta muusta kuin hieman erilaisesta suutuntumasta. Itseasiassa tässä reseptillä esitetty risotto on mielestäni paljon parempaa kuin perinteinen hunajamarinoitu kana ja riisi. Soijan ainoa erikoisuus on että se täytyy ensin liottaa ja sitten lisäksi ruskistaa, mutta koko homma hoituu kätevästi riisien kypsymistä odotellessa. Tarvitset: 1 dl soijapaloja/soijasuikaleita - pakkaus maksaa vähän päälle 2.50€, mutta siitä riittää tämän lisäksi vielä noin 7-8 ruokalajiin. Kyseessä on siis todella ravitseva ja riittoisa raaka-aine. Riisiä kahteen annokseen (1½ dl) - itse käytän aina joko tummaa parboil-käsiteltyä riisiä tai täysjy