Opiskelijan superfood


Superruoka eli superfood on päivän villitys ja se tarkoittaa sellaisten ruoka-aineiden syömistä, jotka sisältävät suoraansanottuna hävyttömiä määriä antioksidantteja, fytokemikaaleja, vitamiineja sekä mineraaleja. Tällaisia ovat esimerkiksi goji-marjat, acai ja spirulina. Ongelma on että nämä tuotteet maksavat maltaita; onko superfoodeille edullisia vaihtoehtoja? Tässä esiteltyjä raaka-aineita ei yleensä kaakaota lukuunottamatta käsitetä superruokien joukkoon, mutta jos puhutaan yksinkertaisesti hinta vs. terveellisyys-suhteesta, mielestäni on parempi sisällyttää ruokavalioonsa ruunsaasti tässä mainittuja aineita kuin ylihintaisia puunmakuisia marjoja.

1. Puhdas kaakao
Kaakao on hurjan terveellistä ja jo pieni annos sisältää valtavan määrän antioksidantteja. Puhdas kaakaopulveri tai tumma suklaa eivät ole loppujen lopuksi kovinkaan kalliita. Muista kuitenkin, että superruokana kaakao ei tarkoita Oboyta tai Fazerin sinistä.

2. Parsakaali
Ei ole kaikkien suosikki, mutta ravintosisällöltään aivan mieletön - pakotan siis itseni syömään parsakaalia vähintään kahdesti viikossa. Enemmän C-vitamiinia kuin omenoissa tai appelsiineissa ja enemmän beta-karoteenia, A-vitamiinin esiastetta, kuin porkkanoissa. Säännöllinen nauttiminen laskee syöpäriskiä montakymmentä prosenttia. Ei juurikaan kaloreita, eikä maksa juuri mitään.

3. Pinaatti
Yksi täydellisimmistä ravintokoostumuksista ihmistä ajatellen. Kuten parsakaalissa, pinaatissa on valtava määrä vitamiineja ja mineraaleja. Tuore pinaatti on suhteellisen hintavaa, mutta pakkasesta löytyy edullista pinaattia joka sisältää suurimman osan pinaatin hyvistä ominaisuuksista. Ei sisällä juuri kaloreita.

4. Sipuli
Sipuli tekee ihmeitä verenkierrolle. Britanniassa tehdyn tutkimuksen mukaan kahdelle koeryhmälle syötettiin identtinen rasvainen aamianen, ainoana erona oli että toinen aamiainen sisälsi paistettua sipulia. Kun ryhmien veriarvot mitattiin aterian jälkeen, oli sipulia syömättömän ryhmän veriarvot kuin olettaa saattaa - täynnä huonoa kolesterolia - kun taas sipulia saaneen ryhmän arvot olivat säilyneet normaalilla tasollaan. Käytän itse sipulia aina kuin mahdollista - se ei maksa juuri mitään, siinä ei ole kaloreita ja se tekee ihmeitä elimistölle!

5. Itsepoimitut marjat
Tämän halvemmaksi kun terveellinen syöminen ei tule. Kykkiminen metsässä kuuden tunnin ajan on myös hyvää hyötyliikuntaa. Mustikka on kotimaisista marjoista luultavasti terveellisin; se sisältää hurjan hyviä antosyaniideja. Neljästä ruusunmarjasta saa päivän C-vitamiinitarpeen, mutta jos katsot ORAC-indeksiä, niin mansikat ja vadelmat ovat huipputuotteita myös!

Kuva: Gordana Adamovic-Mladenovic

Kommentit

  1. Hei hyvä lista, tätä blogia on ilo lukea. Onneksi tämän blogin kirjoittaminen jatkuu taas!

    VastaaPoista
  2. Kannattaa opiskelijankin mennä kesällä ja syksyllä metsään muutakin kuin marjoja hakemaan, sienissä on paljon hyvää ja hortaillenkin löytää vaikka kuinka hyviä juttuja.

    VastaaPoista
  3. Kiitos näistä! Parsakaali on yksi omista suosikeistani ainakin silloin tällöin nautittuna, enkä tienny että se on noinkin terveellistä :o Sitä siis lisää!

    VastaaPoista
  4. Parsakaali - ja kaalit yleensä - on kaikki hämmentävän terveellisiä. Ovat vain harmillisen harvinaisia suomalaisessa ruokavaliossa. Niissä on aminohappoja lukuunottamatta aivan uskomaton paletti ravintoaineita. Ja niitä saa tuoreena ympärivuoden pilkkahinnalla. Ei ole mikään ihme että ennen vanhaan merimiehet säilyivät kuukausia suhteellisen terveinä syömällä lähes pelkästään kaalia.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Intialainen dal -kastike

Herkullinen pinaatti-maapähkinäpasta - valmista alle eurolla

Tuoreet täysjyväsämpylät - helppo resepti