Aamiaiskokonaisuus: Edullinen perusaamiainen


Tällä kertaa tarkoituksena ei ole opettaa, kuinka tehdään kaurapuuroa - tarkoituksena olisi tarkastella mitä kaikkea voi saada eurolla, kun valmistaa ruokansa itse. Kaupasta eurolla saa: välipalapatukan ja pillimehun, Mäkkärin juustoburgerin, 1/3 kolmioleivän tai jogurtin ja mehun.

Hyvä aamiainen on päivälle miellyttävä aloitus ja se pitää verensokerin tasaisesti yllä aina lounaaseen saakka - tähän tarvitaan mm. ravintokuitua, pitkää hiilihydraattia, vitamiineja ja vettä. Eineksillä on vaikea saavuttaa näitä tavoitteita millään hinnalla, saatikka sitten eurolla.





Hyvä eurolla saatava perusaamiainen sisältää:


  • Puuro ja nokare äidiltä pihistettyä hilloa: Hyvin tehty puuro maistuu varmasti ja pitää olon kylläisenä lounasaikaan saakka.
  • Teetä/kahvia: Varsinkin jos olet tottunut nauttimaan jompaa kumpaa kuumaa juomaa, on sillä erittäin positiivinen vaikutus päivän käynnistymiseen. Vihreä tee on samalla malliesimerkki terveellisestä juomasta ja sitä voi huoletta nauttia päivittäin runsaasti. Ainoa huono puoli kofeiini-pitoisissa juomissa (myös teellä) on niiden taipumus tummentaa hampaita, joten huolehdi suuhygieniasta.
  • Jotain hedelmäistä: Esimerkiksi lasillinen omenamehua, appelsiinimehua, banaani tai vaikkapa kiivi, joka on muuten järjetön vitamiinipommi!
  • Ruisleipää: Sama homma kuin puuron kanssa, ruisleipä pitää kirjaimellisesti miehen/naisen tiellä. Tärkeä vinkki: Ostaessasi ruisleipää kurkkaappa huviksesi tuoteselosteeseen ja katso kuinka suuri osa leivästä oikeasti on ruista. Esimerkiksi Vaasan Ruispalat (suomen suosituin leipä) sisältää ruista alle puolet - ei siis ihme että ihmisille maistuu! Jälkiuunileivät ja muut 100% ruiksesta tehdyt leivät ovat sitä oikeata tavaraa.

Kommentit

  1. Hienoa. Itsellä jää aamupala lähes aina syömättä, kuvassa olevan annoksen voisin syödä vaikka heti. :)

    VastaaPoista
  2. Kiitos hurjasti kommentista! Oon just huomannu, että monelta aamiainen jää syömättä kokonaan tai se tulee vain huitaistua naamaan.

    VastaaPoista
  3. Minä en kyllä ymmärrä tuota puuron täyttävyyttä. Söin itse myös joskus puuroa + ruisleipää aamuisin ja silti nälkä iskee jo ennen kello kymmentä. Varsinkin, jos pelkkää puuroa syö, ei nälkä pysy lainkaan loitolla. Ehkä minulla on sitten vaan kummallinen vatsa.... :)

    VastaaPoista
  4. Kannattaisi lisätä aamupalaan joku maitotuote. Puuro ja ruisleipä ajavat saman asian, joten molempia ei välttämättä tarvitse. Sen sijaan kannattaa syödä jogurttia tai rahkaa (mielellään maustamattomana, marjat/hedelmät/leseet voi lisätä myös sen joukkoon). Mehu kannattaa melkeinpä aina nauttia hedelmänä, maha täyttyy paremmin ja on terveellisempääkin. Sesonkituotteet ovat edullisia!

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Intialainen dal -kastike

Tuoreet täysjyväsämpylät - helppo resepti

Herkullinen pinaatti-maapähkinäpasta - valmista alle eurolla